miercuri, 1 septembrie 2010

prietenia lui Antoine de Saint-Exupery

Pentru că aseară discutam cu Helmut despre ce înseamnă înrederea în prieteni, sau ce-ar trebui să însemne defapt prietenii, mai jos, redau un pasaj relevant din Micul Prinţ care îmi place.

- Cine esti tu? zise micul print. Esti foarte draguta…
- Sunt o vulpe, zise vulpea.
- Vino sa te joci cu mine, ii propuse micul print. Sunt asa de trist…
- Nu pot sa ma joc cu tine, zise vulpea. Nu sunt imblanzita.
- Ah! Pardon, zise micul print.

Dar dupa ce se gandi, adauga:
- Ce inseamna “imblanzit”? [...]
- E un lucru uitat de mult, spuse vulpea. Inseamna “a crea legaturi…”
- A crea legaturi?
- Bineinteles, spuse vulpea. Tu nu esti deocamdata pentru mine decit un baietel care se aseamana perfect cu oricare altul dintr-o suta de mii de baietei. Si eu nu am nevoie de tine. Si nici tu nu ai nevoie de mine. Eu nu sunt pentru tine decat o vulpe ca o suta de mii altele. Dar daca tu ma imblanzesti, vom avea nevoie unul de altul. Tu vei fi pentru mine unic in lume. Eu voi fi pentru tine unica pe lume…
- Incep sa inteleg, zise micul print. [...]

Vulpea reveni la ideea sa:
- Viata mea e monotona. Eu vanez pui, oamenii ma vaneaza pe mine. Toti puii se aseamana si toti oamenii sunt la fel. Deci ma cam plictisesc. Dar daca tu ma imblanzesti, viata mea va fi cu totul alta, luminoasa. As cunoaste un zgomot de pasi care va fi diferit de celelalte. Ceilalti pasi ma fac sa intru sub pamint. Al tau ma va chema afara, ca o muzica. Si inca ceva! Priveste, vezi acolo campurile cu grau? Eu nu mananc piine. Graul este inutil pentru mine. Campurile de grau nu inseamna nimic pentru mine. Si asta e trist! Dar tu ai parul blond, aurit. Atunci cand tu ma vei fi domesticit, va fi minunat. Graul, care este auriu, imi va aminti de tine. Si imi va placea zgomotul vintului prin griu…

Vulpea tacu si il privi indelung pe micul print:
- Te rog… imblanzeste-ma! spuse ea.

- As vrea mult, raspunse micul print, dar nu am prea mult timp. Am de gasit prieteni si multe lucruri de cunoscut.
- Nu cunosti decat lucrurile pe care le imblanzesti, spuse vulpea. Oamenii nu mai au timp sa cunoasca nimic. Ei cumpara de la negustori lucruri facute de-a gata. Dar cum nu exista negustori care sa vanda prieteni, oamenii nu mai au prieteni. Daca vrei un prieten, imblanzeste-ma.

0 comentarii: